Sidor

december 07, 2011

sluta sura över snön

Jag kan inte hjälpa att jag stör mig på alla som irriterar sig över snön under julmånaden.. Det klagas på att det är kallt, blött, jobbigt, sabbar planer, gör det jobbigt i trafiken och gör en deprimerad. Men honestly. Snön tillhör julen. Visst blir det kallare och blött när det smälter, men vad hände med att ''ha-kläder-efter-väder''? Du får skylla dig själv om du vägrar mössa, vantar och vinterjacka och hellre fryser i din höstjacka. Det är vinter. Det där med att det sabbar i trafiken? - kör försiktigare då. Om alla saktade ner lite och var mer uppmärksamma skulle det inte vara något problem överhuvudtaget. Införskaffa ordentliga vinterdäck så behöver du inte oroa dig för att hamna i diket heller. Och i och med att det är just vinter, kanske man ska vara ute i mer god tid så man slipper stressa på vägarna? Vinter, och snön, sabbar ingenting. Det kräver bara extra försiktighet i trafiken, och hur svårt är det på en tio-skala. Ska man ta sig någonstans med tåg eller buss - de blir försenade och i värsta fall inställda, har detta ingenting att göra med själva snön, utan att sverige - konstigt nog - inte gjort något åt att förbättra på vägar och tågräls - TROTS att det blir snö varje vinter. De lär sig aldrig. Men, det har fortfarande ingenting med att snön skulle vara en skänk från helvetet. Snön är det som lyser upp i vintermörkret, och därigenom bidrar till att folk inte blir lika deprimerade eftersom det blir ljusare.

I get it att man inte vill ha snö konstant i flera månader. Men jag tycker man kan tagga ner agget mot det under julmånaden och över nyår. Snön lyser upp, ger möjlighet att åka skidor, ger julkänsla och den är kall. Lev med det. Njut av den istället för att förbanna den, för den kommer att komma i alla fall. Sluta var sur över det faktum att det faktiskt är jul och till det tillkommer snön.



Jag säger inte till er att älska snön. Men snälla, tagga ner. Jag orkar inte höra gnället om att du tycker det är så jävla jobbigt hela tiden - för jag och många andra råkar faktiskt älska den.


Yttra din åsikt, men håll gnället för dig själv.

Inga kommentarer: